Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΛΩΡΑ ΓΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
«ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»
Οι εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού είναι ισχυρές εταιρείες, συνήθως θυγατρικές γιγαντιαίων πολυεθνικών Ομίλων, διαπράττουν σοβαρότατα εγκλήματα αφού, εκμεταλλευόμενες την ισχύ τους, υπερχρεώνουν τους Έλληνες καταναλωτές για τα είδη πρώτης ανάγκης, καταστρέφουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εμποδίζουν την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής παραγωγής.
Το νομοθετικό πλαίσιο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δυστυχώς, αντί να εμποδίζει, ευνοεί σημαντικά όλες τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού επιτρέποντάς τους να παρανομούν και να μην τους απασχολεί η «επόμενη ημέρα».
Αποτέλεσμα πρώτο: οι τιμές των αγαθών πρώτης ανάγκης βρίσκονται στα ύψη, ενώ η ύφεση αδειάζει τα πορτοφόλια όλων των Ελλήνων και ιδίως των οικονομικά αδυνάτων.
Αποτέλεσμα δεύτερο: ο καθημερινός εκβιασμός και η καταστροφή μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις παράνομες πρακτικές των εταιρειών αυτών.
Η παρούσα νομοθετική πρόταση στοχεύει σε «χειρουργικές» παρεμβάσεις στο δίκαιο του ανταγωνισμού (Ν3959/2011) αλλά και στους υπολοίπους νόμους που υποστηρίζουν ή εμποδίζουν την εφαρμογή της βούλησης του νομοθέτη στις υποθέσεις του ελεύθερου ανταγωνισμού.
ΑΡΘΡΟ 1
Επιχειρήσεις Αυξημένης Επιρροής στην Αγορά (ΕΑΕΑ), ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Με το άρθρο 1 ορίζονται οι υποχρεώσεις των εταιρειών που κατέχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς σε κάθε σχετική αγορά και ορίζονται επιπλέον οι υποχρεώσεις τους αναφορικά με την εκπαίδευση των εργαζομένων τους που εκτελούν εργασίες που ελέγχονται στα πλαίσια του Δικαίου του Ανταγωνισμού.
ΑΡΘΡΟ 2
ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ
Με το άρθρο 2 επεκτείνεται και για τα λοιπά αδικήματα του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως αυτά ορίζονται από τον Ν3959/2011 η οριζόμενη ποινή φυλάκισης για τα φυσικά πρόσωπα που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν τον Ν3959/2011.
Σήμερα τα κατεξοχήν αδικήματα που διαπράττονται και τα οποία εντοπίζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, η απαγόρευση παράλληλων εισαγωγών, η απαγόρευση εξαγωγών, ο καθορισμός τιμών, αδικήματα για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη για ποινή φυλάκισης.
Με δεδομένο ότι τα στελέχη των εταιρειών αυτών ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως για τις προσωπικές τους ποινικές ευθύνες η πρόβλεψη για ποινή φυλάκισης θα είναι μέτρο ιδιαίτερα αποτρεπτικό.
Επίσης με το ίδιο άρθρο αυξάνονται σημαντικά οι ποινικές κυρώσεις για τα αδικήματα του Ανταγωνισμού.
ΑΡΘΡΟ 3
ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΩΞΗ
Με το άρθρο 3 επιταχύνονται οι διαδικασίες για την ποινική δίωξη των φυσικών προσώπων που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού. Η ταχεία ποινική δίωξη θα τους αποθαρρύνει να διαπράξουν τις παράνομες πράξεις τους. Η δημοσιότητα κάθε δίκης θα ενθαρρύνει στην συμμετοχή των ζημιωθέντων σε αυτήν και θα αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο τους υποψηφίους παραβάτες της νομοθεσίας.
Επίσης υποχρεούται η Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρασταθεί στο ποινικό δικαστήριο προς υποστήριξη της κατηγορίας (που προκύπτει από την απόφασή της) και επίσης δίνεται η δυνατότητα να παρασταθούν ως πολιτικώς ενάγοντες στα ποινικά δικαστήρια και οι έμμεσα ζημιωμένοι από τα φυσικά πρόσωπα που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού, ειδικά στις περιπτώσεις που είναι δυσδιάκριτη η άμεση ζημία αυτών που θέλουν να στηρίξουν το ποινικό κατηγορητήριο. Οι σχετικές προτάσεις δεν είναι πρωτοτυπία, αυστηρές ποινές ισχύουν σε διάφορα Κράτη του κόσμου.
ΑΡΘΡΟ 4
ΑΜΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΛΟΙΠΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ
Με το άρθρο 4 αυξάνεται η αποτρεπτική δράση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αφού οι εταιρείες που παρανομούν θα γνωρίζουν ότι ο «εισαγγελικός» έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν θα περιοριστεί στα αδικήματα του ανταγωνισμού αλλά θα τους εμπλέξει και με άλλους φορείς της Πολιτείας που έχουν ευθύνη για άλλα αδικήματα που θα εντοπιστούν, όπως για παράδειγμα Εισαγγελικές Αρχές, Αρχή για την Καταπολέμηση Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, ΣΔΟΕ κλπ.
Η παραβίαση του δικαίου του ανταγωνισμού (πχ κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ή εναρμονισμένη πρακτική) σημαίνει μερικές φορές ότι προήλθε από προσωπικές ενέργειες των στελεχών των εταιρειών για εκβιασμό των μικρών επιχειρήσεων, για παράδειγμα «βγάλε το προϊόν του ανταγωνιστή αλλιώς θα σου αυξήσω τις τιμές στο δικό μου που έχει μερίδιο αγοράς 80%». Ή από άλλες ενέργειες που παραπέμπουν σε εγκληματικές οργανώσεις (βλ. οργανωμένη καταστροφή εμπορευμάτων ανταγωνιστών κλπ.). Ή ακόμα με φορολογικές παραβάσεις (εικονικά τιμολόγια κλπ.).
Για παράδειγμα στην απόφαση 520/2011 της Επιτροπής Ανταγωνισμού διαβάζουμε:
«Το συνημμένο φωτογραφικό υλικό εμπεριέχει φωτογραφίες που εμφανίζουν υπαλλήλους της καταγγελλόμενης, ακόμη και με κουκούλα, να έχουν απομακρύνει τα πάγια (σκαλιέρες) της Τσακίρης και της Chipita από τα σημεία πώλησης, και να επιδίδονται στην καταστροφή τους. Και τούτο, προφανώς σε συνέχεια των κατευθυντήριων γραμμών του κ. […]προς όλους τους προαναφερόμενους παραλήπτες [βλ. έγγραφο Α10.19]:
«ΜΠΡΑΒΟ […]!!! Χαίρομαι για την εγρήγορση της ομάδας… Ολόκληρη σκαλιέρα πήραμε… ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ!!! ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ […]».
Επίσης στην υπόθεση του καρτέλ του Γάλακτος εντοπίστηκαν σοβαρά στοιχεία για κυκλοφορία ακατάλληλου Γάλακτος στην αγορά (μαρτυρίες προσώπων, έγγραφα κλπ.).
Με την αλλαγή της νομοθεσίας και με υποχρέωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να γνωστοποιεί αυτά που εντοπίζει στις αρμόδιες αρχές γίνεται ακόμα περισσότερο αποτρεπτικό το νομοθετικό πλαίσιο.
ΑΡΘΡΟ 5
ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Με το άρθρο 5 οι εταιρείες που παρανόμησαν στα πλαίσια του Δικαίου του Ανταγωνισμού, αλλά και τα φυσικά πρόσωπα που επωφελήθηκαν από τις παράνομες πρακτικές, θα απωλέσουν αμέσως κέρδη τους από τις παράνομες πρακτικές (εταιρικά κέρδη, υψηλοί μισθοί, bonus στελεχών κλπ.), κατά συνέπεια θα προστεθεί μία ακόμα ισχυρή αποτροπή στο να παρανομήσουν.
ΑΡΘΡΟ 6
ΑΜΟΙΒΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΝΤΑ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Με το άρθρο 6 δίνεται ισχυρό κίνητρο για κάποιον να καταγγείλει τις παράνομες πρακτικές του Δικαίου του Ανταγωνισμού. Αν ο καταγγέλλων είναι «θύμα του καρτέλ» με το προσδοκώμενο όφελος θα έχει την οικονομική ευχέρεια, εφόσον το επιθυμεί, να απασχολήσει δυνατή νομική ομάδα. Επίσης αποτελεί κίνητρο σε εργαζόμενους στις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού να καταγγείλουν τις πρακτικές, στις οποίες συμμετέχουν και οι ίδιοι, με την προσδοκία του οικονομικού οφέλους και της απαλλαγής από τις ποινικές ευθύνες. Ανάλογα ισχύουν σε διάφορες χώρες, με πρωτοπόρα σε αυτό τις ΗΠΑ.
ΑΡΘΡΟ 7
ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Με το άρθρο 7 ορίζονται μέτρα άμεσης ενίσχυσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε προσωπικό ώστε να καλυφθεί το κενό των 150 κενών οργανικών θέσεων.
ΑΡΘΡΟ 8
ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ
Με το άρθρο 10 προστίθενται τα αδικήματα του Ανταγωνισμού στα αδικήματα που οδηγούν στον Αποκλεισμό Διευθυντών, σε εφαρμογή της Οδηγίας 2019/1151/
ΑΡΘΡΟ 9
ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΜΕ ΕΥΡΕΙΑ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΘΗΤΕΙΑΣ
Με το άρθρο 9 ορίζονται διαδικασίες για την εκλογή του εκάστοτε Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η θέση του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι κομβική. Σήμερα ο πρόεδρος εκλέγεται με πρόταση της Κυβέρνησης. Το παρελθόν έχει αποδείξει ότι οι επιλογές δεν εξασφαλίζουν την Ανεξαρτησία της Αρχής.
ΑΡΘΡΟ 10
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Με το άρθρο 11 επιβάλλονται ρυθμίσεις αναφορικά με την διαδικασία αποδοχής από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αιτημάτων Διευθέτησης Διαφορών από εταιρείες που συμμετέχουν σε καρτέλ. Ορίζεται όπως τα αιτήματα δεν γίνονται αποδεκτά όταν τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποδεικνύουν την παράνομη σύμπραξη. Επιπλέον το αξιόποινο δεν εξαλείφεται πλήρως αλλά εν μέρει.
Β. ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»
ΑΡΘΡΟ 1
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ (ΕΑΕΑ), ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Προστίθεται άρθρο 41Β στον Ν3959/2011:
Ως Επιχειρήσεις Αυξημένης Επιρροής στην Αγορά (ΕΑΕΑ) ορίζονται όλες οι επιχειρήσεις που κατέχουν, αθροιστικά, μερίδιο 80% κάθε Σχετικής Αγοράς που είναι αναγκαία για τον Καταναλωτή (Αναγκαία Σχετική Αγορά ΑΣΑ). Οι ΕΑΕΑ επηρεάζουν με την οικονομική συμπεριφορά τους την καθημερινή ζωή όλων των Καταναλωτών με συνέπεια να πρέπει να ελέγχεται σε συστηματική βάση η συμπεριφορά τους.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού το πρώτο τρίμηνο κάθε έτους καταγράφει τα μερίδια αγοράς σε κάθε ΑΣΑ και με επιμέλειά της ενημερώνει αρμοδίως όλες τις εταιρείες που διαπιστώνει ότι κατέχουν μερίδιο εντός του συγκεκριμένου πλαισίου για τις ιδιαίτερες υποχρεώσεις τους στα πλαίσια του Δικαίου του Ανταγωνισμού. Εντός τριών μηνών από την ψήφιση του παρόντος Νόμου η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με βάση όλα τα δεδομένα που διαθέτει από τις σχετικές έρευνες των τελευταίων τριών ετών, καταρτίζει την πρώτη λίστα ΕΑΕΑ και ενημερώνει αναλόγως τις επιχειρήσεις. Στην περίπτωση που μια επιχείρηση εμπορεύεται αριθμό προϊόντων και κριθεί ότι προϊόν της περιλαμβάνεται στην ΑΣΑ, η επιχείρηση χαρακτηρίζεται ως ΕΑΕΕ και το σύνολο της δραστηριότητάς της εντάσσεται στο παρόν άρθρο. Επιχείρηση η οποία απεντάσσεται από τον χαρακτηρισμό ως ΕΑΕΑ, παραμένει στο καθεστώς το παρόντος άρθρου για διάστημα δυο ετών από την απένταξή της.
Η ΕΑΕΑ, σε διάστημα δυο μηνών από την πρώτη ενημέρωσή της από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οφείλει να καταρτίσει Πολιτική Ανταγωνισμού (ΠΑ), την οποία υποβάλει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προς έγκριση. Η ΠΑ περιλαμβάνει όλες τι αρχές και τις διαδικασίες που εφαρμόζονται εντός της επιχείρησης προς εξασφάλιση συμμόρφωσης με το Δίκαιο του Ανταγωνισμού. Η ΠΑ περιλαμβάνει όλα τα τμήματα της ΕΑΕΑ που άμεσα ή έμμεσα εφαρμόζουν πρακτικές που σχετίζονται με το Δίκαιο του Ανταγωνισμού (ενδεικτικά Γενική διεύθυνση, εμπορική διεύθυνση, διεύθυνση πωλήσεων, διεύθυνση προμηθειών κ.λπ.).
Η ΕΑΕΑ ορίζει Υπεύθυνο Διασφάλισης του Ανταγωνισμού, τον οποίον ανακοινώνει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ο Υπεύθυνος Διασφάλισης του Ανταγωνισμού έχει την ευθύνη της συμμόρφωσης της ΕΑΕΑ με τους κανόνες του Ανταγωνισμού, όπως αυτοί ορίζονται από τον παρόν Νόμο.
Η ΕΑΕΑ υποχρεούται να τηρεί αρχείο με όλους τους εργαζομένους της που με οποιονδήποτε τρόπο συμμετέχουν στην εφαρμογή πολιτικών που σχετίζονται με το Δίκαιο του Ανταγωνισμού. Τα στοιχεία των εργαζομένων που με οποιονδήποτε τρόπο συμμετέχουν στην εφαρμογή πολιτικών που σχετίζονται με το Δίκαιο του Ανταγωνισμού βρίσκονται ανά πάσα χρονική στιγμή στην διάθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όλοι οι εργαζόμενοι στα ανωτέρω τμήματα κάθε ΕΑΕΑ οφείλουν να ενημερωθούν για την Πολιτική Ανταγωνισμού της ΕΑΕΑ, ειδική επιμέλεια θα δίδεται στις πρακτικές που δεν επιτρέπονται από την Νομοθεσία περί Ανταγωνισμού. Με την ολοκλήρωση κάθε κύκλου εκπαίδευσης οι συμμετέχοντες θα βεβαιώνουν την συμμετοχή τους και την αποδοχή των σχετικών ευθυνών που ο Νόμος ορίζει για όσους παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού.
Όλοι οι εργαζόμενοι στην ΕΑΕΑ υποχρεούνται όπως ενημερώσουν αμελλητί τον Υπεύθυνο Διασφάλισης του Ανταγωνισμού της ΕΑΕΑ εάν διαπιστώσουν, στα πλαίσια της εργασίας τους, ότι οποιαδήποτε πρακτική εντός της επιχείρησής τους ή σε άλλη ανταγωνιστική επιχείρηση ενδεχομένως παραβιάζει το Δίκαιο του Ανταγωνισμού. Η ανωτέρω υποχρέωση δεν αίρεται από καμία συμφωνία που τυχόν μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στην επιχείρηση και στον εργαζόμενο. Στην περίπτωση που σε διάστημα 30 ημερών ο εργαζόμενος που προέβη στην ανωτέρω ενημέρωση διαπιστώσει ότι η πρακτική διατηρείται, υποχρεούται όπως ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Τα ανωτέρω αφορούν κάθε Κλάδο της Ελληνικής Οικονομίας και κάθε Ανεξάρτητη Αρχή που έχει την ευθύνη ελέγχου εφαρμογής του Δικαίου του Ανταγωνισμού σε έναν Κλάδο (ενδεικτικά ΡΑΕ, ΕΕΤΤ κ.λπ.).
ΑΡΘΡΟ 2
ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ
Η παράγραφος 1 και η παράγραφος 2 του άρθρου 44 του Ν3959/2011 αντικαθίστανται ως εξής:
- Όποιος συνάπτει συμφωνία, λαμβάνει απόφαση ή εφαρμόζει εναρμονισμένη πρακτική κατά παράβαση του άρθρου 1 του παρόντος ή του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τιμωρείται με χρηματική ποινή από δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) μέχρι εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ. Με την ίδια ποινή τιμωρείται όποιος, με τις ιδιότητες της παρ. 5 του άρθρου 25Β του παρόντος, ενεργεί κατά παράβαση των άρθρων 5 μέχρι 10, ή δεν εφαρμόζει τις αποφάσεις που εκδίδονται σύμφωνα με τις παρ. 5 και 6 του άρθρου 11. Αν η πράξη του πρώτου εδαφίου αφορά σε επιχειρήσεις που είναι μεταξύ τους πραγματικοί ή δυνητικοί ανταγωνιστές, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον πέντε ετών και χρηματική ποινή από εκατό χιλιάδες (100.000) μέχρι ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.
- Όποιος προβαίνει σε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, κατά παράβαση του άρθρου 2 του παρόντος ή του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τιμωρείται με χρηματική ποινή από τριάντα χιλιάδες (30.000) μέχρι τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ. Στα φυσικά πρόσωπα που προβαίνουν σε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, κατά παράβαση του άρθρου 2 του παρόντος ή του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον πέντε ετών και χρηματική ποινή από εκατό χιλιάδες (100.000) μέχρι ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.
Η παράγραφος 6 του άρθρου 44 του Ν3959/2011 αντικαθίστανται ως εξής:
6. Στις δίκες στις οποίες αφορούν οι παραβάσεις των παρ. 1 και 2, μπορεί να παρίσταται ως πολιτικώς ενάγον κάθε πρόσωπο, το οποίο θίγεται άμεσα ή έμμεσα από τις πράξεις αυτές.
Η παράγραφος 7 του άρθρου 44 του Ν3959/2011 αντικαθίστανται ως εξής:
7. Με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών τιμωρούνται:
α) Όποιος παρεμποδίζει ή δυσχεραίνει με οποιονδήποτε τρόπο την διεξαγωγή ερευνών για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου από μέρους των κατά το άρθρο 39 αρμοδίων οργάνων, ιδίως με την παρεμβολή προσκομμάτων ή απόκρυψη στοιχείων. β) Όποιος αρνείται ή δυσχεραίνει την παροχή των κατά το άρθρο 38 πληροφοριών.
γ) Όποιος παρέχει, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 38 και 39, εν γνώσει, ψευδείς πληροφορίες ή αποκρύπτει στοιχεία.
δ) Όποιος αρνείται, αν και έχει κληθεί για τον σκοπό αυτό από εντεταλμένο κατά τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 39, υπάλληλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ή άλλο αρμόδιο για τον έλεγχο όργανο, ή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να προβεί σε ένορκη ή ανωμοτί κατάθεση ενώπιον του, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 39, ή κατά την ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού συζήτηση, καθώς και όποιος, κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, εν γνώσει καταθέτει ψευδή στοιχεία ή αρνείται ή αποκρύπτει τα αληθή.
ΑΡΘΡΟ 3
ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΩΞΗ
Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται ύστερα από την φράση «προς την αρμόδια εισαγγελική αρχή» το ακόλουθο κείμενο: «και προς την Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα».
«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όταν διαπιστώσει παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1, 2, και 5 μέχρι 10, ή υποχρεώσεων που έχουν επιβληθεί σε επιχειρήσεις σύμφωνα με το άρθρο 11, προβαίνει σε σχετικές ανακοινώσεις προς την αρμόδια εισαγγελική αρχή και προς την Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, το αργότερο μέσα σε προθεσμία δέκα ημερών από την έκδοση της οικείας απόφασής της.»
Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 2 (το υφιστάμενο κείμενο αριθμείται πλέον ως παράγραφος 1) με το εξής περιεχόμενο:
«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποστέλλει στην Εισαγγελία και στην Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα πλήρη δικογραφία η οποία περιλαμβάνει τα στοιχεία των φυσικών προσώπων που είχαν την ευθύνη εφαρμογής του Δικαίου του Ανταγωνισμού στις εταιρείες που τιμωρήθηκαν για παράβαση του Ν3959/2011, κατά τον χρόνο που αυτές κρίθηκε ότι παρανομούσαν. Προς εξασφάλιση της πληρότητας των στοιχείων, κατά την έναρξη κάθε σχετικής διαδικασίας, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναζητεί μέσω των νομικών προσώπων τα πραγματικά φυσικά πρόσωπα που εκπροσωπούν νομίμως τις ελεγχόμενες εταιρείες καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που είχαν την ευθύνη πράξεων σχετικών με το Δίκαιο του Ανταγωνισμού (ενδεικτικά εμπορικός διευθυντής, διευθυντής πωλήσεων, περιφερειακοί διευθυντές πωλήσεων κ.λπ.). Τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται έχουν υποχρέωση να προσκομίσουν τα ανωτέρω στοιχεία. Στην περίπτωση που δεν προσκομιστούν τα στοιχεία, υπαιτιότητα των ελεγχόμενων νομικών προσώπων, επιβάλλεται πρόστιμο έως 300.000€ και επιβάλλονται οι ποινικές ευθύνες που ορίζει το άρθρο 44 παρ. 7.
Κάθε ποινική, αστική ή διοικητική δικογραφία, που σχετίζεται με αδικήματα του Ν3959/2011, σε κάθε στάδιό της, χαρακτηρίζεται και χειρίζεται ως εξαιρετικά κατεπείγουσα.
Όλες οι αποφάσεις που σχετίζονται με τον Ν3959/2011, σε οποιοδήποτε Δικαστήριο της Ελληνικής Επικράτειας, καθαρογράφονται κατά απόλυτη προτεραιότητα με ευθύνη του Δικαστηρίου. Επίσης κοινοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα στα ενδιαφερόμενα μέρη.»
Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 3 με το εξής περιεχόμενο:
«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρακολουθεί κάθε ποινική, αστική ή διοικητική δικογραφία ώστε να επιτευχθεί η έγκαιρη εκδίκαση αυτών. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρίσταται υποχρεωτικά προς υποστήριξη της κατηγορίας σε όλα τα ποινικά δικαστήρια που βασίζονται σε απόφασή της. Αρμόδια στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού που χειρίστηκαν ή/και γνωρίζουν το περιεχόμενο της αποφάσεώς της και το μέγεθος της ευθύνης των υπευθύνων φυσικών προσώπων καλούνται ως μάρτυρες από την Εισαγγελία. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσιοποιεί στην ιστοσελίδα της, αμέσως μόλις ενημερωθεί σχετικά, την δικάσιμο, το κατηγορητήριο και τους κατηγορουμένους κάθε υπόθεσης.»
Προς υποστήριξη της κατηγορίας μπορούν να παρασταθούν και Καταναλωτικές Οργανώσεις, Επιμελητήρια ή έμμεσα ζημιωθέντες που μπορούν να αποδείξουν το έννομο συμφέρον τους»
ΑΡΘΡΟ 4
ΑΜΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΛΟΙΠΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ
Το άρθρο 43 του Ν3959/2011 διαμορφώνεται ως εξής:
Άρθρο 43
Υποχρέωση ανακοίνωσης παραβάσεων
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όταν διαπιστώσει παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1, 2, και 5 μέχρι 10, ή υποχρεώσεων που έχουν επιβληθεί σε επιχειρήσεις σύμφωνα με το άρθρο 11, προβαίνει σε σχετικές ανακοινώσεις προς την αρμόδια εισαγγελική αρχή και προς την Αρχή για την Καταπολέμηση Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, το αργότερο μέσα σε προθεσμία δέκα ημερών από την έκδοση της οικείας απόφασής της.
ΑΡΘΡΟ 5
ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Στο άρθρο 25Β του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 6 με το εξής περιεχόμενο:
«Η Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες δεσμεύει άμεσα την περιουσία που παράνομα αποκτήθηκε από τα νομικά πρόσωπα που τιμωρήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ανάλογα πράττει και για τα φυσικά πρόσωπα που είτε διεύθυναν τις εταιρείες που τιμωρήθηκαν, είτε διέπραξαν τις παράνομες πρακτικές ως διευθυντικά στελέχη των νομικών αυτών προσώπων.»
ΑΡΘΡΟ 6
ΑΜΟΙΒΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΝΤΑ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Στο άρθρο 36 του Ν3959/2011, προστίθεται παράγραφος με αριθμό 7 με το εξής περιεχόμενο:
«Ποσοστό 10% του επιβαλλόμενου προστίμου αποδίδεται στο/στα φυσικό/ά ή νομικό/ά πρόσωπο/ά που κατήγγειλε/αν πρώτο/α την εικαζόμενη παράβαση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Το ποσοστό αποδίδεται είτε αν η καταγγελλόμενη παράβαση συμπίπτει με την τελική διαπιστωθείσα παράβαση είτε σε κάθε άλλη περίπτωση όπου η/οι καταγγελλόμενη/ες εταιρεία/ες τιμωρείται/ούνται για ατομική ή ως μέρος συνόλου παράβαση του παρόντος νόμου. Το ποσοστό αποδίδεται στον/στους καταγγέλλοντα/ντες μόλις οι σχετικές αποφάσεις καταστούν αμετάκλητες και ανεξάρτητα από την καταβολή του ποσού από τις καταδικασμένες εταιρίες.
Στην περίπτωση που καταγγείλουν τις παραβάσεις του παρόντος νόμου περισσότεροι του ενός καταγγέλλοντες με διαφορετικές (είτε σε περιεχόμενο, είτε χρονικά) καταγγελίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με απόφασή της, καταμερίζει, αν το κρίνει, το δικαίωμα σε αμοιβή ανάμεσα στους καταγγέλλοντες με βάση τα στοιχεία που ο κάθε ένας προσκομίζει. Την σχετική της απόφαση οφείλει να αιτιολογήσει πλήρως και να δημοσιοποιήσει. Επί της απόφασης αυτής μπορούν να προσφύγουν οι ενδιαφερόμενοι όπως ορίζει η νομοθεσία.
Την ανωτέρω αμοιβή δικαιούται οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο (ανεξαρτήτου νομικής μορφής, πχ ΝΠΔΔ) και ανεξαρτήτου άμεσης ή έμμεσης σχέσης με την εν λόγω υπόθεση ή αγορά.
Η αμοιβή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη. Τα στοιχεία του καταγγέλλοντος διατηρούνται απόρρητα σε κάθε στάδιο κάθε διαδικασίας ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ενώπιον των Δικαστηρίων.
Το/τα πρόσωπο/α που θα καταγγείλουν παραβάσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο, απαλλάσσονται πλήρως από κάθε ποινική ή άλλη ευθύνη»
ΑΡΘΡΟ 7
ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Στον Ν3959/2011 προστίθεται άρθρο με αριθμό 45Α με το εξής περιεχόμενο:
«Εντός 30 ημερών από την δημοσίευση του παρόντος Νόμου προκηρύσσεται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού διαγωνισμός για την πλήρη κάλυψη των κενών των οργανικών της θέσεων. Η διαδικασία προκήρυξης και ολοκλήρωσης του διαγωνισμού δεν μπορεί να ξεπεράσει τους τρεις μήνες, με ευθύνη όλων των εμπλεκομένων φορέων, όπως ο Νόμος ορίζει. Για την ταχεία ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδίδονται αμέσως μετά την δημοσίευση του παρόντος Νόμου όλες οι απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις και τα Προεδρικά διατάγματα.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δύναται, για μέρος των νέων εργαζομένων που θα κρίνει, να καταρτίσει συμβάσεις ορισμένου χρόνου, με ελάχιστο χρόνο τα τρία έτη, και με αμοιβές αυξημένες κατά 50% από αυτές που ο Νόμος προβλέπει.
Οι εργαζόμενοι στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, για διάστημα 24 μηνών από την ημερομηνία ένταξης των νέων εργαζομένων του παρόντος άρθρου στο δυναμικό της Επιτροπής Ανταγωνισμού λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα ίσο με τον μηνιαίο μισθό τους.
Οι δαπάνες για την αμοιβή των νέων εργαζομένων καλύπτονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ή/και από τον Κρατικό προϋπολογισμό.
Όλες οι διαδικασίες που σχετίζονται με την απασχόληση, στέγαση, εργασία των νέων εργαζομένων (ενοικίαση γραφείων, εξοπλισμός γραφείων, εκπαίδευση κ.λπ.) ολοκληρώνονται με εξαιρετικά επείγουσες διαδικασίες, εντός διαστήματος δυο μηνών. Για την ταχεία ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδίδονται αμέσως μετά την δημοσίευση του παρόντος Νόμου όλες οι απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις και τα Προεδρικά διατάγματα.
Απαγορεύεται η μετάταξη υπαλλήλων από την Επιτροπή Ανταγωνισμό για διάστημα τριών ετών από την ψήφιση του παρόντος Νόμου.
ΑΡΘΡΟ 8
ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ
Στο Άρθρο 56α του Ν4919/2022, στην παρ. 1 προστίθεται υποπαράγραφος (αστ):
(αστ) άρθρα 1, 1Α, 2 και 3 του Ν3959/2011
ΑΡΘΡΟ 9
ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΜΕ ΕΥΡΕΙΑ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΘΗΤΕΙΑΣ
«Η εκλογή του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού γίνεται από 10μελή Επιτροπή στην οποία η Κυβέρνηση ορίζει τα 4 από τα 10 μέλη.
Τα υπόλοιπα έξι μέλη είναι:
- ένας εκπρόσωπος της ΓΣΕΕ,
- ένας εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων,
- ένας εκπρόσωπος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας,
- ένας εκπρόσωπος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας,
- ένας εκπρόσωπος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών
- ένας εκπρόσωπος των Καταναλωτικών Οργανώσεων της Ελλάδος ο οποίος εκλέγεται από το σύνολο των Καταναλωτικών Οργανώσεων που λειτουργούν νόμιμα.
Κάθε Έλληνας ή Ευρωπαίος πολίτης μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Τα απαραίτητα προσόντα που οφείλει να διαθέτει ο κάθε υποψήφιος ορίζονται από την αρμόδια Επιτροπή εκλογής του Προέδρου.»
Κάθε φορέας που συμμετέχει στην εκλογή προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού οφείλει να θέσει τις υποψηφιότητες στην κρίση του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα. Κάθε φορέας που συμμετέχει στην εκλογή προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού οφείλει να καλέσει σε ακρόαση τους υποψήφιους.
Η επιλογή του κατάλληλου υποψηφίου γίνεται δεκτή με πλειοψηφία μεγαλύτερη του 60% των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα που θα ψηφίσουν.
ΑΡΘΡΟ 10
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Στο άρθρο 29Α του Ν3959/2011 προστίθεται νέα παράγραφος με το ακόλουθο περιεχόμενο:
«Το αίτημα για Διευθέτηση Διαφορών από μια ή περισσότερες εμπλεκόμενες επιχειρήσεις σε ελεγχόμενη πρακτική δεν γίνεται δεκτό από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν από τα συλλεχθέντα στοιχεία (έως τον χρόνο πριν την υποβολή του αιτήματος Διευθέτησης Διαφορών) αποδεικνύεται η αντιανταγωνιστική πρακτική των επιχειρήσεων.
Το άρθρο 44, παρ. 3Α , υποπ.β του Ν3959/2011 διαμορφώνεται ως ακολούθως:
β) υπαγωγή στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών του άρθρου 29Α και ολοσχερής εξόφληση του προστίμου, η ποινή μειώνεται στο ½ για τους πρώην και νυν διευθυντές, διοικητικά στελέχη και λοιπά μέλη του προσωπικού καθώς και κάθε άλλου υπεύθυνου προσώπου της παρ. 5 του άρθρου 25Β του αδικήματος του πρώτου και τρίτου εδαφίου της παρ. 1, της παρ. 2 και των εγκλημάτων που συρρέουν κατ’ ιδέαν με αυτά, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω πρόσωπα συνεργάστηκαν ενεργά με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και συνεργάζονται ενεργά με τον εισαγγελέα πλημμελειοδικών, καθώς και ότι η αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα επιείκειας ή στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών υποβλήθηκε πριν ενημερωθούν αρμοδίως σχετικά με την ποινική δίωξη εις βάρος τους, ή το ενδεχόμενο ποινικής δίωξης εις βάρος τους. Με την παροχή διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής του προστίμου, αναστέλλεται η ποινική δίωξη για όσο χρόνο διαρκεί η ρύθμιση και ο οφειλέτης είναι συνεπής με τους όρους της. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής, αναστέλλεται η παραγραφή των εγκλημάτων χωρίς να ισχύουν οι χρονικοί περιορισμοί του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα. Η υπαγωγή στο πρόγραμμα του άρθρου 29Γ, συνεπεία της οποίας επιβλήθηκε μειωμένο πρόστιμο, εάν αυτό δεν εξοφληθεί ολοσχερώς, συνιστά ελαφρυντική περίσταση για τις πράξεις των παρ. 1 και 2 και επιβάλλεται ποινή μειωμένη κατά το άρθρο 83 του Ποινικού Κώδικα