• 6974910050
  • george.floras@floras.gr
  • Κοκκινάκη 13 Κηφισιά
Συναίσθημα εναντίον λογικής, του Γιώργου Φλωρά

Συναίσθημα εναντίον λογικής, του Γιώργου Φλωρά

Οι στιγμές που ζει η επιχειρηματικότητα παγκοσμίως είναι μοναδικές και απερίγραπτες. Κανένα βιβλίο από αυτά που ένας μέσος επιχειρηματίας θα μπορούσε να έχει διαβάσει δεν περιγράφει καταστάσεις σαν αυτές που ζούμε σήμερα με συνέπεια η συντριπτική πλειοψηφία των Μικρομεσαίων επιχειρηματιών να περπατάει στο σκοτάδι.

Μετά την καραντίνα ξημερώνει μια διαφορετική μέρα με άγνωστη διαδρομή. Το βασικό ερώτημα στο στόμα κάθε Μικρομεσαίου είναι «τι κάνω». Οι σκέψεις παρόμοιες στην πλειοψηφία:

Πως θα αντιδράσουν οι πελάτες; Τι πωλήσεις θα έχω τους αμέσως επόμενους μήνες; Τι πρέπει να κάνω για να μειώσω το κόστος μου; Πώς θα πληρώσω τις υποχρεώσεις που ήδη έχω; Πρέπει να πάρω δάνειο με επιδότηση; Πρέπει να αλλάξω το αντικείμενό μου; Πώς θα λειτουργεί η Αγορά την επόμενη ημέρα και πώς θα επηρεάσει την δική μου δουλειά; Τα μέτρα της Πολιτείας με συμφέρουν; Και πίσω από όλα τα ερωτήματα, ένα βασικό, «πώς θα ζήσει η οικογένειά μου».

Σκοτάδι επικρατεί και συγκεχυμένες πληροφορίες για το μέλλον. Πολλοί, ειδικοί ή μη ειδικοί, κάνουν προβλέψεις. Και αναρωτιέται ο Μικρομεσαίος: τι να πιστέψω;

Η πρόβλεψη του δικού του μέλλοντος απαιτεί εξατομικευμένη εργασία, να βάλει κάτω τα δικά του νούμερα, να κάνει τις προβλέψεις για τα θέματα που τον αφορούν και να πάρει κρίσιμες αποφάσεις. Και οι μέρες κυλούν, απειλητικές. Καμία λύση δεν ίδια είναι για όλους. Ο «ασθενής» διαφέρει, οπότε το «φάρμακο» διαφέρει επίσης. Θα αναφέρω μερικές ιδέες που σε άλλους ταιριάζουν περισσότερο, σε άλλους λιγότερο. Είναι ιδέες για τώρα που δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει αύριο. Και δεν είναι με βάση το αισιόδοξο σενάριο.

Πρώτα πάρτε χαρτί και μολυβί. Βάλτε από την μια τα έξοδα του μήνα και τα τακτικά και χωρίστε τα σε κατηγορίες με βάση την αναγκαιότητά τους. Από την άλλη πλευρά βάλτε τα αναμενόμενα έσοδα, με ένα αυστηρό προϋπολογισμό. Για παράδειγμα για το επόμενο τρίμηνο υπολογίστε έσοδα μειωμένα κατά 30%-70% ανάλογα τον κλάδο σας, μην διστάσετε να κάνετε το χειρότερο σενάριο. Προσθέστε τα χρήματα που είστε διατεθειμένος να βάλετε από την τσέπη σας στην επιχείρηση (αν έχετε διαθέσιμα). Υπολογίστε ότι πρέπει να ζήσετε και εσείς και μην βιαστείτε να βάλετε τα πάντα στο «μαγαζί». Αν έχετε χρήματα στην άκρη και το «μαγαζί» καταρρεύσει, θα πρέπει να έχετε τα προς το ζην εσείς.

Μειώστε τα λειτουργικά σας κόστη. Σαν να μην υπάρχει αύριο. Αν πληρώνετε ενοίκιο διαπραγματευτείτε την μείωσή του. Μειώστε κάθε δαπάνη που είναι περιττή. Σβήστε τα φώτα, κόψτε τις παροχές που είναι «κανονικές» (πχ καφές στο γραφείο), μειώστε το τηλέφωνο (εξετάστε ομιλία μέσω διαδικτύου), κόψτε κάθε σπατάλη (πχ χρησιμοποιείστε ξανά και ξανά υλικά συσκευασίας, κόψτε τις φωτοτυπίες μιας όψης) κλπ. Αν έχετε προσωπικό ετοιμαστείτε για την δυσκολότερη εμπειρία. Αναλόγως πολλούς παράγοντες (κλάδος, μέγεθος επιχείρησης κλπ) ενδεχομένως θα πρέπει να γίνουν μειώσεις στους μισθούς ή στον αριθμό του προσωπικού. Γνωρίζω πολύ καλά τι σημαίνει αυτό για μια μικρομεσαία επιχείρηση που έχει ιδιαίτερες σχέσεις με τους εργαζόμενους της. Ομως …

Εξετάστε εναλλακτικές μορφές λειτουργίας όπως απασχόληση part time εργαζομένων, ανάθεση σε εξωτερικούς συνεργάτες εργασιών κλπ. Μειώστε τα προσωπικά σας έξοδα σαν να μην υπάρχει αύριο. Όσο δεν γνωρίζετε με ασφάλεια τι έρχεται, πρέπει να λειτουργήσετε σαν να ζείτε σε πόλεμο. Αν έχετε στην άκρη χρήματα μην κοιμάστε ήσυχοι. Ίσως το αύριο να αναγκάσει την Πολιτεία να αναζητήσει έσοδα από παντού.

Μην δανειστείτε ούτε ένα ευρώ αν δεν έχετε ξεκάθαρη και πειστική εικόνα για την επιχείρηση σας για τους επόμενους 12, τουλάχιστον, μήνες. Ότι προσφέρει σήμερα η Πολιτεία είναι με σοβαρές υποχρεώσεις (διατήρηση προσωπικού κλπ). Αν αύριο ζήσετε τα χειρότερα, καλύτερα να χρωστάτε και λιγότερα.

Αφού αμυνθείτε, επιτεθείτε. Δείτε τι πουλάτε και πως. Εξετάστε κάθε ενδεχόμενο για να αυξήσετε τα έσοδά σας

Σε όλα τα παραπάνω θα βρεθείτε στην μέση ενός πολέμου ανάμεσα στο συναίσθημα και στην λογική. Το συναίσθημα θα σας σπρώχνει σε αποφάσεις που πολλές φορές δεν στηρίζονται στην λογική. Η εμπειρία μου λέει ότι θα πρέπει να κάνετε σε αυτήν την κρίσιμη κατάσταση το αντίθετο από αυτό που θα σας επιτάσσει το συναίσθημα. Για παράδειγμα, ενδεχομένως να αντιμετωπίσετε την σκέψη της διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης, επειδή με τίποτα δεν βγαίνουν τα νούμερα. Εκεί είναι η κορύφωση της μάχης ανάμεσα στο συναίσθημα και στην λογική. Μην εμπιστευθείτε το συναίσθημα. Δώστε χρόνο στην σκέψη σας, όσο πρέπει, όχι ατελείωτο, και αν η λογική σας (απαλλαγμένη από το συναίσθημα) σας οδηγήσει σε μη επιθυμητούς δρόμους ακολουθήστε την.

Καλή δύναμη σας εύχομαι

Γιώργος Φλωράς

Σύμβουλος επιχειρήσεων

Αφήστε μια απάντηση

Συναίνεση GDPR σε Cookie με το Real Cookie Banner