100 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ

100 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ

 

Αν πιστέψουμε ότι οι αριθμοί λένε την αλήθεια, τότε τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών για το ισοζύγιο νέων επιχειρήσεων είναι αποκαλυπτικά. Το 2019 διαγράφησαν από το Μητρώο του ΕΕΑ 4.235 επιχειρήσεις. Από αυτές το 30% είχε λειτουργία 1-4 έτη και, συνολικά, το 53% είχε λειτουργία 1-8 έτη. Άρα οι μισές επιχειρήσεις που διεγράφησαν ιδρύθηκαν εντός Κρίσης και δεν τα κατάφεραν. Σε αυτόν τον αριθμό θα πρέπει να προστεθεί και ένας, άγνωστος, αριθμός επιχειρήσεων που δεν τα έχουν καταφέρει αλλά για διαφόρους λόγους δεν έχουν προχωρήσει σε διαγραφή από τα μητρώα του Επιμελητηρίου (πχ χρέη). Αν, αυθαίρετα, υπολογίσουμε ένα 10% των διαγραφών ότι ανήκει στην κατηγορία αυτή, τότε έχουμε ένα εντυπωσιακά μεγάλο νούμερο επιχειρήσεων που «έκλεισαν νωρίς».

 

Κλείνω την επιχείρηση σημαίνει πολλά, και πάντα, όχι ευχάριστα. Χαμένος χρόνος, απογοήτευση, απώλεια κεφαλαίων, προβλήματα σε τρίτους (εργαζόμενους, προμηθευτές, πιστωτές, Δημόσιο κλπ), οικογενειακά προβλήματα.

 

Συνήθως τα μαθήματα που γίνονται, είτε σε Πανεπιστήμια, είτε σε σεμινάρια, προτρέπουν τους μελλοντικούς επιχειρηματίες να ανοίξουν την δική τους επιχείρηση και τους παρουσιάζουν την θετική πλευρά των πραγμάτων. «Πώς να ανοίξεις την δική σου επιχείρηση», «Ανοιξε επιχείρηση χωρίς κεφάλαιο», «Η επιτυχημένη επιχείρηση» κοκ. Στην διδασκόμενη θεωρία παρουσιάζονται τα επιτυχημένα μοντέλα έναρξης μιας επιχείρησης και αποκρύπτονται τα πολλαπλά εμπόδια (οι λακκούβες) που κρύβονται στον δρόμο για την επιτυχία. Έτσι δημιουργείται η εντύπωση στον φιλόδοξο νέο ότι αρκεί η καλή διάθεση, πέντε βασικές ικανότητες, το κεφάλαιο και μετά ποιος μας σταματάει. Δεν νομίζω ότι κανείς περιλαμβάνει στην διδακτέα ύλη τα στατιστικά της «αποτυχίας», ότι δηλαδή 1 στις 2 επιχειρήσεις θα κλείσει το πολύ σε 8 χρόνια, με ότι αυτό συνεπάγεται.

 

Η απόφαση του να γίνεις επιχειρηματίας συνήθως λαμβάνεται χωρίς ιδιαίτερη γνώση όλων όσων θα πρέπει να γνωρίζει ο επιχειρηματίας ώστε να μειώσει τις πιθανότητες αποτυχίας και να αυξήσει τις πιθανότητες επιτυχίας. Πολλά από τα λάθη που κάνει ο επιχειρηματίας στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής του καριέρας θα μπορούσαν να αποφευχθούν απλά και μόνο αν γνώριζε ότι ο δρόμος είναι λάθος και αν γνώριζε ότι έπρεπε να κάνει κάτι διαφορετικό. Λιγότερα λάθη στο επιχειρείν σημαίνει αυξημένες πιθανότητες επιβίωσης στα πρώτα δύσκολα χρόνια της επιχείρησης. Επιβιώνοντας τότε που ο «οργανισμός» της επιχείρησης είναι πιο ευάλωτος, σημαίνει ότι χτίζονται οι βάσεις για επιτυχία στην δεύτερη Φάση ωρίμανσης της επιχείρησης και του επιχειρηματία. Επίσης οι αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες είναι γνωστές και η γνώση αυτών (και η διαπίστωση της έλλειψής τους) θα μπορούσαν να αποτρέψουν κάποιον από το να επενδύσει στην δική τους επιχείρηση.

 

Τα παραπάνω είναι και ο λόγος που αποφάσισα να ετοιμάσω ένα σεμινάριο με τον τίτλο «100 Λόγοι για να μην γίνεις επιχειρηματίας». Ένα σεμινάριο που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε αυτούς που σκέπτονται να ξεκινήσουν δική τους επιχείρηση αλλά και στους νέους επιχειρηματίες.

 

Απευθυνόμενος σε υποψήφιους επιχειρηματίες τους παρουσιάζω την σκληρή πραγματικότητα και τα σημεία εκείνα στα οποία απαιτείται να έχουν βασική έως και καλή επίδοση. Διαλύω το ροζ συννεφάκι της «σίγουρης επιτυχίας» και προσπαθώ να τους προσγειώσω σε μια πραγματικότητα που, πολλές φορές, δεν είναι αυτό που αρχικά σκεφτόντουσαν.

Στόχος είναι να κατανοήσουν ότι αν δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια για να ανοίξουν την δική τους επιχείρηση, είτε να ξεχάσουν νωρίς το επιχειρείν (και να βγούνε κερδισμένοι) είτε να φροντίσουν να αποκτήσουν τα εφόδια πριν ξεκινήσουν (και να βγούνε και πάλι κερδισμένοι).

Καταρχήν θα πρέπει να κατανοήσουν βασικές έννοιες όπως καθαρό κέρδος, ΦΠΑ, χρηματοροή, κόστος προϊόντος. Στην συνέχεια να μάθουν τα σημεία εκείνα των οποίων η έλλειψη μπορεί να είναι η «μεγάλη λακκούβα» που θα αποσυντονίσει την επιχείρηση και θα την οδηγήσει, γρηγορότερα ίσως, στο κλείσιμο. Κατάρτιση και παρακολούθηση Προϋπολογισμού, κατάρτιση επιχειρηματικού σχεδίου, ανάγνωση οικονομικών αναφορών, βασικές γνώσεις λογιστικής, παρακολούθηση βασικών δεικτών απόδοσης κλπ.

Γίνεται εντατική προσπάθεια να καταλάβουν οι μελλοντικοί επιχειρηματίες τι μπορεί να συμβεί και να πέσει έξω η επιχείρηση, τι συνέπειες θα έχουν αν συμβεί αυτό και τι πρέπει να κάνουν ώστε να αποφύγουν το κακό. Να αποφύγουν να είναι ανάμεσα σε αυτούς που πολύ σύντομα θα αναγκαστούν να διαγράψουν την επιχείρηση τους από το Επιμελητήριο.

Παρουσιάζονται όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά στα οποία η αδυναμία δεν συγχωρείται και, μερικές φορές κοστίζει ακριβά. Η αποτελεσματικότητα στην διαπραγμάτευση, η διαχείριση των ανθρώπων που θα συνεργαστούν στην επιχείρηση, η ικανότητα στις πωλήσεις και στο μάρκετινγκ, η τάση για αποταμίευση, η σχέση με την τεχνολογία και άλλα πολλά.

Ο στόχος του σεμιναρίου είναι να δοκιμάσει τις αντοχές των υποψηφίων επιχειρηματιών ώστε να αντιδράσουν θετικά πριν ξεκινήσουν την επιχείρηση τους και το μετανιώσουν στην πορεία. Είμαι άνθρωπος των επιχειρήσεων σχεδόν 30 χρόνια. Χαίρομαι όταν βλέπω νέες επιχειρήσεις, νέους επιχειρηματίες, με την φλόγα στα μάτια. Χαίρομαι όμως πολύ παραπάνω όταν βλέπω νέους ανθρώπους που κατάλαβαν ότι το επιχειρείν δεν είναι για αυτούς και γλύτωσαν από πολλά δεινά ή όταν διαπίστωσαν νωρίς τις αδυναμίες τους και δούλεψαν σκληρά για να τις καλύψουν ώστε να οδηγήσουν την επιχείρηση τους στο μονοπάτι της επιτυχίας.

Γιώργος Φλωράς σύμβουλος επιχειρήσεων.

 

Leave Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
RSS
LinkedIn
Share